Framsökning av ärende kan dels ske genom menyn Sök och dels genom att man ställer markören i rutan Åtgärd uppe till vänster i handläggningsbilden. Kortkom-mandot för att ställa markören i åtgärdsrutan är Ctrl-Å. Genom att trycka 2-ENTER erhålls samma valmöjligheter som under menyn Sök. Det går också att söka direkt genom 21-ENTER osv, tom 211-ENTER.
Sedan man varit inne i ett framsökt ärende kan man ha behov av att åter se senaste sökresultat. Detta görs genom alternativet Visa sökresultat längst ner under menyn Sök eller genom kortkommandot Ctrl-U. Sök 22 som i exemplet nedan innebär att du söker på Namn.
Söklistan presenteras med alla som heter något med Bengt
För att välja ett ärende i listan markera det och klicka. Då kommer du in på ärendet. Vill du komma tillbaka till träfflistan på alla med det sökta namnet så trycker du Ctrl-U.
När du fått upp det aktuella ärendet så kan du direkt titta på bokade eller redan utförda åtgärder på åtgärdsfliken. Boka ny åtgärd genom att trycka Ctrl G eller ställ dig bland de redan bokade åtgärderna och högerklicka.
Du får då upp följande lista med åtgärder som kan bokas:
Om du vet vilken åtgärd som du vill boka och vilken bokstav den börjar med så kan du ange den bokstaven på tangentbordet så kommer alla åtgärder upp som börjar med den bokstaven, t ex
”S”
Om du vill ta bort en bokad åtgärd så ställer du dig på den åtgärden i ärendet och sätter dig i ändringsläge (Ctrl -E ) så högerklickar för att ta bort åtgärden.
För att slå samman ärenden för samma gäldenär och samma klient gör du följande:
Sök upp en gäldenär på dennes namn eller person/org nr
Du får upp en lista. I listan nedan finns 2st ärenden från samma uppdragsgivare:
Klienten är 1002, Energibolaget Strömming
Välj det ena ärendet genom att dubbelklicka eller tryck OK.
När du kommit in i ärendet välj i menyn ärende – sammanslå flera ärenden (Ctrl-Q)
Nu kan du välja att ärende 811 blir huvudärendet (det ärende du stod på) och kryssa i 811 och 382
Tryck OK. Nu slår Rival ihop dessa ärenden. OBS ! Rival kan varna om det är olämpligt att slå samman ärenden t ex pga olika status. Du bör också tänka på vilka brev som möjligen redan skickats ut. Om ett krav redan skickats ut så bör du skicka ett nytt krav men tänk på att inte lägga på några nya kostnader.