Inbetalningar & avräkning

Under systemprocesser – Total In (Nordea), alternativt BGMAX. Förutsätter att du först sparat undan filen du hämtat från banken.

Alternativt:

Om du inte kryssar i ”Filer istället för utskrift” så får du en lista på skrivaren för det som gått rätt och en lista för det som gått fel. Du får en fellista även om den är tom. För att registrera en betalning manuellt så gör du Ctrl-I istället.

Efter att en bunt är helt klar så går du till Systemprocesser – avräkna buntar. Skriv ut först.

Gå nu till utskrifter och skriv ut ”avräkning av bunt”. Detta visar för respektive klient hur mycket han kommer att få insatt på kontot. Om du trycker på knappen ”e-post” så kommer de klienter som har en emailadress att få underlaget på mail och övriga får skickas efter det att det hamnat i skrivaren:

Nästa steg är utgirera pengarna till klient och till er själva. Gå till Systemprocesser – Utgirera:

Du kan välja att utgirera alla, eller endast G som är överbetalda Gäldenärspengar eller K som är klientmedel eller O som är ombudets pengar. Skriv ut dom först och tryck sedan utgirera.

Därefter gör du själva utgireringen som är underlaget för banken. Gå till utskrifter – Utskrift av utgirering. Om du istället väljer att sköta överföringen av pengarna helt manuellt så måste ändå detta steg göras så att Rival vet att pengarna har clearats. Det här är en daglig rutin men i små företag kan det kanske ske en gång per vecka istället.

Du får meddelande på skärmen var filen läggs. Den hamnar under samma bibliotek där Rivalprogrammen ligger och underkatalogen ”Utgiro” och under den katalogen ”Plusgiro” eller ”bankgiro”. Filen som skapas är av typen ”LB”. Samtliga banker tar idag emot LB-filer. Fr om 2022 finns en ny standard för dessa filtyper och successivt införs dessa redan under 2021.

Därefter kan bokföringen göra sitt. Antingen plockar redovisningsavdelningen ut bokföringsrapporten själva (dagligen eller veckovis i efterskott eller månadsvis i efterskott) eller så skickar men ut bokföringsmaterialet på papper eller fil månadsvis. Bokföringen som finns på papper ligger under:

Rival – Utskrifter – Utskrift av bokföringsunderlag:

Det skapas ett underlag för inbetalningen och ett underlag för utgireringen:

Bokför enligt rapporterna rekommenderas ske enligt pappersunderlag under minst ett par månaders tid innan ni övergår till att låta Rival skapa SIE-filer som ni läser in i Ekonomisystemet. Detta för att Det är enklare att redigera ett bokföringsunderlag på papper än att läsa in en SIE-fil som i sin helhet måste redigeras eller förkastas.

Redovisning och Fakturering

För klients ändamål räcker avräkningsnotan som skapades enligt utskrift av avräkningar enligt ovan. I avräkningsnotan framgår det om något dessutom kommer att faktureras. Det kan vara delar av provisionen, särskilda kostnader för klienten samt moms.

Faktureringen sker sällan oftare än en gång per månad och görs i Rival handläggning under systemprocesser. För ombudet krävs inte att man håller reda på vad som skall faktureras enligt varje avräkning. Rival ackumulerar varje avräknings underlag för fakturering till dess att faktureringen sker. När fakturering sker skapas faktura och bokföring för detta. Se under separat dokument steg-för-steg fakturering.

Updated on 2024-05-14
Boka demo

Upptäck hur Rival kan optimera din inkassoprocess. Skriv in din epost-adress nedan så kontaktar vi dig/er!