Bevakningsrutinen (fd ”POIT”)

Helautomatisk! Inget klickande längre!


”Bevakningsrutinen” Kräver abonnemang hos Syna och Rival samt att uppgifterna är
inmatade i Rival Administration: fliken Ombud/Avancerat knappen Print-tjänst:


För bevakning av olika händelser i ärenden (gäldenärer) samt på klienter. Klicka på knappen ”Inställning”

Senaste kontroll: Visar när en kontroll av ärenden/klienter senast gjordes.
Senaste synk: Visar när gäldenärer/klienter (person-/orgnummer) senast synkades till Syna för bevakning
Antal bevakade: Visar hur många person-/orgnummer som bevakas just nu. Knappen Inställning öppnar följande dialog:

På höger sida kan man ange vilka objekt som skall bevakas. AKT är för ärenden och KLI är klienter.
En Kod anges. AN för betalningsanmärkning.
I fältet Typ anger man om man vill bevaka inledande skuldsanering (IS) eller konkurs (KK).
Som åtgärd väljer man en åtgärd eller kedja som skall bokas på när händelsen inträffar. Vid inledande skuldsanering fryses räntan på relaterade ärenden.

Utöver dessa finns för närvarande även PD för Avliden, PH för Sekretessmarkerad samt PU för Utvandrad.
Det kan komma fler i framtiden.

Vill man inte bevaka någon av dessa händelser så raderar man raden genom att ställa sig på raden och trycka på CTRL+delete -knapparna.

Under händelselistan anges om bevakning skall ske för fysiska och/eller juridiska personer. Vid konkurs kan man få in uppgifter om vem som är konkursförvaltare i extra personuppgifter på ärendet.

Vid bevakning av ärenden (AKT) så uppdateras de relaterade ärendena med aktuell åtgärdskedja samt om konkursförvaltare skall sättas så görs det.

Vid bevakning av klienter (KLI) så finns inga ärenden att uppdatera. För att vi skall kunna boka en åtgärdskedja eller åtgärd så måste ett ärende skapas. Detta sköts automatiskt av bevakningsrutinen. Vid träff på en klient (tex att konkurs har skett) så skapas ett ärende (utan skuld, dvs med nollbelopp) i klientens namn och angiven åtgärd/kedja bokas på.

Om man vill slippa att lägga upp alla möjliga bevakningsobjekt manuellt så kan man trycka
höger musknapp i rutan med händelser, så skapas alla rader automatiskt med en åtgärd SP (spärr):

Det går bra att endast boka en spärr (SP). Då kommer denna läggas in i ärendet med en text så man i spärrlistan ser vad det rör sig om:

Tex


eller


Till vänster i dialogen finns fyra knappar.

Bevakning: Bevakningen körs och matchande åtgärder bokas på.
Synk: Alla gäldenärer/klienter som skall bevakas skickas till Syna, de som inte längre skall bevakas (tex för att ärendet är avslutas) raderas från Synas bevakningslista.
Koll: En bevakning körs men inga uppateringar sker. Endast för att test om det finns något att uppdatera.

Händelser: Tar fram alla händelser som skett för bevakade objekt. Detta kan vara händelser som är något helt annat än inledande skuldsanering/konkurs. Det kan tex vara adressändring… Knapparna Bevakning och Synk finns i denna dialog endast om man vill felsöka/kontrollera något. Normalt körs dessa funktionerna i bakgrunden via en tjänst som aktiveras i Rival och därefter sköts bevakningen automatiskt.


Observera att för vissa händelser såsom tex inledande skuldsanering går det ut en omfrågandekopia till berörd person.

Kontakta Rival support så hjälper vi er att sätta upp bevakningstjänsten.

Om tjänsten skulle sluta köras av någon anledning så meddelas detta i Rival Handläggning genom att en varning tänds.


Kontrollera då att tjänsten körs via kontrollpanelen och öppna ”Tjänster” eller ”Services”


Det finns även en en logg där Rivalprogrammen finns – en mapp ”Loggfiler”:


Om loggningen är påslagen så kan man se när de olika stegen i bevakningen körs. Dubbelklicka på filen så öppnas den i Anteckningar eller den editor man har konfigurerad.

Om man vill undanta en klient samt dess ärenden från bevakning (tex för en testklient) så markerar man detta i Rival Administration på klienten:

Updated on 2024-09-19
Boka demo

Upptäck hur Rival kan optimera din inkassoprocess. Skriv in din epost-adress nedan så kontaktar vi dig/er!